Annak érdekében, hogy a legjobb minőségű szolgáltatást nyújtsuk és legjobb promóciókat biztosítsuk, sütiket használunk. Ha egyetértesz velünk és rendelkezésünkre bocsátod ezen információkat, kérjük kattints a "Rendben" gombra. A cookie-kra vonatkozó beállításokat bármikor később is módosíthatod.             

Tudnivalók az erős ügyfélhitelesítésről

2019. szeptember 14. után az Európai Unió PSD2 irányelve alapján a bankkártyás vásárlások és az elektronikus fizetési műveletek többségénél szükséges lesz az erős ügyfélhitelesítés a kártyabirtokos azonosításához. Összeszedtük a leggyakoribb kérdéseket, hogy megkönnyítsük vásárlóink átállását.

 

Mi az az erős ügyfélhitelesítés?

Az erős ügyfélhitelesítés egy plusz biztonsági ellenőrző lépés a bankkártyás fizetések és az elektronikus fizetési műveletek során. Azt biztosítja, hogy bárhol is történik a vásárlás, csak a kártya használatára jogosult személy, vagyis a kártyabirtokos hitelesíthesse a tranzakciót.

Hogyan működik?

A fizetést jóváhagyó pénzügyi szolgáltatónak (pl. bank) a lehetséges háromféle azonosítástípusból legalább kettő használatával egyértelműen azonosítania kell a fizetést vagy banki műveletet kezdeményező személyt. A háromféle alkalmazható azonosítás típus:

  • Amit a kártyabirtokos ismer (pl. jelszó).
  • Amivel a kártyabirtokos rendelkezik (pl. mobileszköz, telefonszámra kapott SMS).
  • A kártyabirtokos biológiai tulajdonságain alapuló (biometrikus, pl. ujjlenyomat vagy arcfelismerés).


Hogyan változik az online fizetés?

A vásárló SMS-ben kapott kód és a banktól kapott jelszó megadásával, de akár telefonja ujjlenyomat-olvasójával vagy arcfelismeréssel (pl. Face ID) is azonosíthatja magát. A kártyakibocsátó döntése, hogy az azonosítási lehetőségek közül melyiket választja.

 

Mi történik, ha mobiltelefonnal fizetek 5000 Ft alatt egy érintéssel?

A mobiltárcás fizetéseknél is érvényes az egyérintéses fizetésekre vonatkozó szabály, de ezek alkalmazásának módjáról a kártyakibocsátó dönt. Van olyan mobiltárca megoldás, ami már eleve alkalmas erős ügyfélhitelesítésre, például a kártya PIN kód, illetve a mobilbanki alkalmazás PIN kód vagy tárcajelszó megadását vagy ujjlenyomatos hitelesítést kéri a kártyabirtokostól, vagy továbbra is a terminálon keresztül tudja hitelesíteni a tranzakciót.

 

Telefonom nem rendelkezik ujjlenyomat-olvasóval. Hogyan tudom azonosítani magam a jövőben bolti fizetésnél?

Mobiltárcás fizetésnél jellemzően jelszó vagy PIN kód megadására, a bank beállításától függően. Egyérintéses kártyás fizetés esetén nem változik az azonosítás módja, továbbra is a kártya PIN kódját kell megadni 5000 felett minden alkalommal, alatta olykor. Online fizetésnél pedig az eddig is használt SMS-ben érkező kód és a bank által küldött vagy az Ön által meghatározott jelszó segítségével azonosíthatja magát.

 

A bankkártyaadataim megadása online akkor eddig nem volt biztonságos? Miért van szükség erre a második azonosítási lépcsőre?

Az erős ügyfélhitelesítés célja az, hogy a fizetési eszköz birtokosa minden fizetési kezdeményezést ellenőrizhessen.

 

Online szeretnék vásárolni, de nincs nálam/lemerült a telefonom. Hogyan tudom magam azonosítani?

Ez esetben nem tudja elvégezni az erős ügyfélhitelesítést a vásárló, ezért nem fog teljesülni a fizetés.

 

Ha a számlámat eddig automatikusan havonta online fizettem, akkor ezután minden egyes alkalommal azonosítanom kell magam?

A szabályok lehetővé teszik, hogy ne kelljen minden esetben azonosítania magát, de a konkrét lehetőségekről érdeklődjön kibocsátó bankjánál.

 

Ha már van online tárcám, vagy be van regisztrálva a kártyám egy szolgáltatónál és azzal fizetek (pl. PayPal vagy Simple), akkor is szükség van egy újabb azonosításra minden egyes online fizetésnél?

Jellemzően igen, hiszen az olyan szolgáltatások esetében, mint a Simple vagy a PayPal, szintén meg kell a banknak bizonyosodnia arról, hogy a jogosult személy kezdeményezte a fizetést.

 

Ha egy kereskedőnél rendszeresen vásárolok, akkor is mindig azonosítanom kell magam?

A szabályok lehetővé teszik, hogy ne kelljen minden esetben azonosítania magát, de a konkrét lehetőségekről érdeklődjön kibocsátó bankjánál.

 

Ha egy bank SMS kódos és biometrikus azonosítást is tud biztosítani, akkor mindkét megoldást használhatom online vásárlás során?

Igen, ha a bank felajánlja, hogy választható legyen, hogyan szeretnénk magunkat azonosítani.

 

Mi történik, ha az Európai Unión kívül fizetek bankkártyával vagy mobiltárcával egy érintéssel?

A szabályozás csak az EU országokra vonatkozik, az EU-n kívüli egyérintéses fizetéseket nem érinti.

 

Ha külföldön tartózkodom, és ott vásárolok online, ugyanúgy megkapom az SMS-t? Ki fizeti ennek a díját?

Az SMS ugyanúgy megérkezik külföldi tartózkodás esetén is, ennek díját is a kibocsátó bankok határozzák meg, pont úgy, mint ahogy a vásárlások után kapott SMS szolgáltatás esetén.

 

Ha Európai Unión kívüli webshopból vásárolok, akkor is szükség van a jelszó megadására vagy erős ügyfélhitelesítésre?

Az EGT1 övezeten kívül nincs kötelezve a kereskedő az erős ügyfélhitelesítés kezdeményezésére.

1 EGT (Európai Gazdasági térség) – Izland, Lichtenstein, Norvégia (nem EU-s országok, de EGT tagok)

 

Mi történik olyan vásárlások esetén, ahol EU-s kereskedőnél vásárolok Európai Unión kívül kibocsátott bankkártyával?

Amennyiben a tranzakció során használt bankkártyát az EGT1 övezeten kívül bocsátották ki, nem kötelező az erős ügyfélhitelesítés.

1 EGT (Európai Gazdasági térség) – Izland, Lichtenstein, Norvégia (nem EU-s országok, de EGT tagok)

 

Mi történik, ha ellopják a bankkártyám adatait? Ezentúl nem tudnak visszaélni vele online vásárláskor?

Az EU-n belüli webshopoknál és bolti bankkártyahasználat esetén kötelező az erős ügyfélhitelesítés, mely a várakozások szerint csökkenteni fogja a kártyacsalások mértékét. Ugyanakkor, ha a kártyabirtokos bármilyen visszaélést, gyanús pénzmozgást tapasztal, továbbra is javasolt azonnal letiltani bankkártyáját a kibocsátó banknál.

 

Mennyibe kerül az azonosító SMS? Ki fizeti ezt a díjat?

Az SMS díját és annak viselőjét a kibocsátó bankok határozzák meg, pont úgy, mint ahogy a vásárlások után kapott SMS szolgáltatás esetén.

 

A gördülékeny vásárlás lebonyolítása miatt kérjük, hogy online bankkártyás fizetés esetén tartsa magánál mobiltelefonját, hogy engedélyezni tudja a tranzakciót.